Що робити, якщо залив бензин замість дизеля
Експлуатація автомобіля з дизельним силовим агрегатом пов’язана із низкою особливостей. Взимку необхідно підливати в паливо антигелеві присадки, що допомагають надлишкам літньої солярки не застигати при нічних заморозках. Мотори на важкому паливі тріскучі та вимагають звикання. Крім того, не кожен співробітник заправної станції з першого разу розуміє, яке паливо потрібно лити у бак. Якщо двигун на важкому паливі встановлений у моделі, які на вітчизняному ринку звикли бачити лише з бензиновими агрегатами, як Renault Duster або Peugeot 408, не дивно, що багато заправників плутаються. І лише від швидкості реакції водія залежить подальша доля його дизельного транспорту. Що ж може статися, якщо в бак потрапить бензин замість солярки?
Чому бензин шкідливий для дизельного двигуна?
Ситуація, коли в дизельну машину заливають бензин, зустрічаються найчастіше. Завести машину не важко, тому що в паливній системі завжди залишається солярка, якої вистачає не тільки на запуск, а й на нетривалу поїздку. Крім того, густина солярки вища, ніж густина бензину, тому перед розчиненням вона якийсь час тримається внизу, біля паливного насоса. Тому є ризик просто не помітити підміну та виїхати з АЗС. Проте за хвилин 10-15 почнуться неприємності. Двигун троїть, тарахтить, втрачає в потужності, а на панелі приладів спалахують лампочки помилок різних систем.
Справа в тому, що дизельний агрегат працює на іншому принципі, ніж бензиновий двигун. У камерах згоряння немає свічок запалювання, паливо спалахує при тиску, а ступінь стиснення набагато вищий. Відповідно до цього розробляються сорти солярки і підбирається відповідне цетанове число, що показує, за якого тиску може спалахнути пальне.
У бензину інші властивості. Октанове число, навпаки, відображає його здатність протистояти передчасному запаленню при стисканні поршнем. У результаті при доливі бензину цетанове число падає, паливо згоряє не повністю, віддача падає, потужність знижується, зате з’являється сажа, і двигун перестає відповідати заявленим характеристикам.
Крім того, на відміну від солярки, яка сама змащує паливну систему, бензин є добрим розчинником і так зачищає деталі паливної апаратури, що вони вже працюють на зношування. Паливний насос (ТНВД), система упорскування, форсунки та інші елементи швидко зношуються, проте навіть вони здатні якийсь час попрацювати на цій суміші, поки двигун не затихне.
Загалом навіть після потрапляння чистого бензину в дизельний мотор серйозних наслідків можна уникнути. Силовий агрегат просто затихне. А ось робота на суміші двох різних сортів пального із співвідношенням 60/40 небезпечна. Силовий агрегат не глухне, і забруднюється сажею від недогорілого бензину та солярки. ТНВС доведеться промивати. Однак у малих дозах бензин нешкідливий.
Малі дози корисні
Добавки бензину до солярки в малих кількостях навіть рекомендуються деякими досвідченими водіями під час холодів як антигелева присадка. Проводять цю операцію одночасно для розчинення парафінних згустків, коли літнє дизельне паливо застигає під час перших заморозків. Водії зазвичай ллють у бак солярки близько 10-15 літрів бензину. Мотор оживає і здатний до пересування до тих пір, поки не знайдеться щось найкраще. Експериментальним шляхом встановлено, що дизель працюватиме, поки суміш солярки та бензину не досягне співвідношення 50/50. Після цього він глухне.
Якщо в бак дизельної машини потрапив бензин приблизно в цьому співвідношенні або більше, потрібно буде злити паливо і прочистити паливну систему. Мотор потрібно негайно зупинити та вжити заходів до повного очищення паливної системи від залишків бензину. Потрібно промити паливний бак, магістралі та фільтр. Зазвичай, співробітники великих мереж АЗС знають, як вчинити, і мають бригади техніків для вирішення таких проблем.